Friday, April 12, 2013

Umrah -Part 3 ----> Ziarah Wida'

Setelah berada di Madinah selama 5 hari..
tiba lah masanya bergerak ke Kota Makkah..

Sebelum bergerak ke Kota Makkah, hendak lah kita melakukan Ziarah Wida'..

Ziarah Wida' - merupakan ziarah Selamat Tinggal kepada Rasullah S.A.W..Kita dikehendaki mengunjungi Masjidnya & menziarahi makamnya untuk kali terakhir untuk mengucapkan selamat tinggal kepada baginda S.A.W..

Dalam kunjungan kita tu, digalakkan kita berdoa..

Doa nya seperti berikut:


"Selamat tinggal wahai Rasulullah.Berpisahlah kita wahai Nabi Allah.
Amanlah dikau wahai Kekasih Allah. Semoga Allah tidak menjadikan pertemuan kita ini sebagai hari terakhir denganmu untuk menziarahimu atau pun berada di sisimu.
Kecuali Allah mengurniakn kebajikan sihat dan afiat serta selamat, jika panjang ada umur yang panjang,
In shaa Allah aku akan datang menziarahimu semula. Tapi jika aku mati dulu, maka sekarang aku tinggalkan di sampingmu ikrar sumpah setiaku dari hari ini hinggalah hari qiamat, iaitu pengakuanku yang sunguh², bahawa

'Tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya kecuali Allah Tuhan yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagiNYA & aku bersaksi dengan sesungguhnya bahawa Nabi Muhammad adalah hamba dan pesuruhNYA'
Maha Suci Tuhanmu, Tuhan yang mempunyai kemuliaan dari segala yang mereka sifatkan. Salam sejahtera ke atas para Rasul. Segala puji untuk Allah, Tuhan yang mentadbirkan sekalian alam ini"




Setelah selesai melakukan Ziarah Wida', maka bersiaplah pula untuk bergerak ke Kota Makkah..
Akan melakukan perjalanan untuk menunaikan Umrah pula..
Perjalanan akan memakan masa selama 5jam..
Akan berniat Umrah di Bir Ali
Sesudah berniat..kena jaga pantang larang pula..
Jd..kna lah ikut pantang larang tu..bagi mengelakkan kita dari membayar "dam".
Bukan dam haji yg kita dok main tuh ye..:)

2 comments:

lieyalatif said...

Ingat lagi mase sekolah ade belajar pasal dam2 nih...seb baik sebelum pergi ade kursus kan aiza dpt laa asah balik ilmu n ingatan yg dah ingat2 lupa ni hehehehe

Aiza Hamdan said...

yup..masa kursus dpt asah balik..tp aiza x leh nak fokus..sbb bawa Ahwaz Mirza masa kursus tuh..(sbb Ahwaz x sihat time nih)

tp bersyukur ade MIL, Hubby & Ustaz guide kan..
& kita boleh tny pape yang kita x faham..

 
♥ Copyright © 2014 reserved to AidaHamdan|Template Edited by sHaRiNa eLyaNa