Monday, June 10, 2013

Bubur Tepung

Saper pernah makan bubur tepung???!!!!

Ini peberet family aiza nih..
Dari arwah Wan aiza dlu lagi suka buat..
Siyes!!!! Sedap!!!!!
Kat tekak aiza lah kan...

Kak Yong pon suke!!!
tau jer nak masak bubur tepung siap cakap "Yesssss!!!!"

Sedapnye ummi..(Yelah tuh)
Siap masak jer terus mintak..

Jom kita view buat bubur tepung cara aiza..

Bancuh tepung dengan air + garam sehingga menjadi doh mcm di bawah
Dah jd seketul 

Didih kan air (abaikan hitam² kat periuk tuh ye..
Tepung td tuh, cubit²..jgn terlampau besar..agak² ye..
Kemudian rebus
Nak tau cara tepung tu dh masak ke x..Bila dh terapung tuh dah masak lah..
Angkat tepung yg dh masak td tuh..

Dh siap masak tepung td tuh..
Dalam periuk yang berasingan, Jerang air + gula merah (aiza guna gula kabung)+ daun pandan
Sehingga mendidih..Then masukkan tepung tadi ..
+ sedikit garam
Then masukkan santan..

Gambar nih diambil lepas bubur nih di panaskan..
(baru perasan x der gambarr masa pas siap masak)
Tuh sbb nmpk minyak skit..sbb santan nye dh pecah minyak..

Sedddaaaaaappppp!!!!
Cer Teeeeerrrrraaaaiiii..Mudah jerkk...

13 comments:

lieyalatif said...

Wahhh aiza!! Pes time tgk ni... Mule2 ingat ala2 bubur candil mcm lieya buat aritu..tp lain rupenyee...mesti sedap rase lemak2 tepung tu kan...kuah die pun jd pekat ....mmg menarik lah.....

Aiza Hamdan said...

Lieya, bubur tepung nih mmg dah jd peberet..Kalo berkumpul kat rumah pakcik & makcik pon selalu dok sebut bubur tepung arwah uwan buat dlu sedap..sekali bancuh tuh pon banyak dapat..so..mengahntar lah kt rumah pakcik & makcik yang terdekat..
Mmg rasanya lemak²..mabeles..!!

ainnoraini said...

assalamualaikum...kakain dtg ziarah ni...
wahhh sedap ni..tak pernah kakain buat bubur tepung...harus kene cuba...

Aiza Hamdan said...

Waalaikummussalam..mekaceh kakain sudi dtg ziarah rumah(blog)aiza yg x seberapa nih-baru nak bermula..
Bubur tepung..sedap kakain..lagi pon sennag jerk nak buat..

Nieyl said...

salam singgah...
nieyl pun sebelum nie penah gak masak bubur nie...
tapi warna warni...hehehe~

Aiza Hamdan said...

Mekaceh Nieyl sudi singgah..
aiza memang masak gitu jer..x letak kaler..
kalo letak kaler..berebut anak dara aiza nak letak kaler tuh lah ini lah..hehehehe..ade je pilihan yg x sama..

ieedaz @ mama_isha said...

hi salam kenal..time kasih singgah blog kite... kite dah follow cni yer.. :)

Aiza Hamdan said...

Mekaceh yer..

Kakzakie said...

Kalau kakak guna tepung pulut. Lain kali nak try guna tepung biasa macam Aiza buat ni. Kalau campur pisang/keledek/jagung pun mesti sedap ni...

Aiza Hamdan said...

Owh..Aiza use tepung gandum jerk Kakzakie..aiza x pernah campur dengan lelain lagi..sbb nak rasa lemak² kan..tp kalo campur ngn pisang sedap kot..masam, lemak & manis..
Anak aiza (Kak Yong) suke bubur tepung nih Kakzakie..tuh yang xcited nak buat..ade geng..

nur islah said...

Yg gula kabung tu nk ltk bnyk mna?

Aiza Hamdan said...

aiza maen letak jer dear..ikut byk mana awk buat..selalu nye tgk kaler dia..kalo kurang tu tbh lagi..kalo kaler dh ok..manis xder..tbh gula pasir skit..selalu anggran nye aiza letak seketul setengah..or 2..:)

suhaili mohd isa said...

Wah...terjumpa resepi senang ni. Thank u aiza :)

 
♥ Copyright © 2014 reserved to AidaHamdan|Template Edited by sHaRiNa eLyaNa